Online marketeer: gedraag je zoals het heurt! Zes dont’s over social media.

  • 0

Online marketeer: gedraag je zoals het heurt! Zes dont’s over social media.

De zes dont’s voor social media.

Lijstjes met tips werken altijd het beste en wat werkt goed voor de online marketeer? Juist tips over hoe je je NIET moet gedragen, in dit geval op social media. Ik ga je hier dus niet vertellen wat je absoluut moet doen om keihard te scoren op social media, want dat verschilt per business en branche.

Nee, ik ga je met de neus op de feiten drukken over hoe het absoluut niet kan. Bijna iedereen weet inmiddels wel hoe leuk het kan zijn op social media en hoe interessant het kan zijn om bedrijven te volgen. Maar het kan ook te ver gaan en daarom leek het mij eens een goed idee om hier te vertellen over hoe jij (of je bedrijf) je niet moet gedragen op het internet (en dan vooral op social media). Voor enige extra tips, reageren mag.

 

Wees niet ijdel, zorg voor conversatie

Wees niet ijdel op social media, praat niet alleen over jezelf.

Waar gebruiken de meeste bedrijven social media voor? Om te laten zien wie ze zijn (hoop ik), om producten en kortingen aan te kondigen en, dit hoop ik nog het meeste, om de conversatie met de fans en followers aan te gaan. Natuurlijk is het mogelijk om een goed bericht over je nieuwe product te publiceren, net als een persbericht, maar juist op social media is het mogelijk dat er reactie komt en dat leidt weer naar meer viraliteit. Maar waarom zijn er dan zoveel bedrijven die hier niet op aan sturen en zelfs fans niet toestaan op iets op hun timeline te plaatsen? Omarm social media, zorg voor die interactie (of sluit het in ieder geval niet uit) en vervolgens zullen zij het merk alleen maar versterken.

 

Balanceer interactie en relevantie

Social media anlyse

Zoals veel mensen weten is op internet bijna alles te meten. Het meten van social media doelstellingen is een ongelofelijk belangrijk onderdeel geworden van de social media strategie. Vooral nu dat Facebook zelf al zeer uitgebreide analyses beschikbaar stelt voor Facebook pagebeheerders is het steeds makkelijker om te weten wat goed werkt op je pagina en wat niet. Natuurlijk wil iedereen zoveel mogelijk likes, shares en reacties op posts. Maar wanneer het alleen nog maar gaat om die interactie en het niet relevant meer wordt, zal dit juist averechts werken bij de volgers. Zorg daarom dat die interactie er is, wees relevant en schrijf geen posts over onderwerpen die niks met jou of je bedrijf te maken hebben.

 

Social media stopt nooit.

Social media stopt nooit

Helaas betrap ik mijzelf ook wel eens op deze “zonde”: Een Facebook-campagne is achter de rug en het was een succes. Er zijn meer fans, meer click-throughs en dat is precies wat ik heb gewenst. Tijd om te relaxen en even te genieten van deze overwinning. NOT! Als je een hoog bereik wil hebben op Facebook moet je zorgen voor consequent postgedrag. Facebook heeft namelijk een algoritme ontwikkeld waardoor berichten van Facebookpages die niet heel actief zijn minder worden vertoond in de time-line. Dus dan kan je nog zoveel fans extra hebben ontvangen, wanneer je niet consequent post wordt je steeds minder vaak gezien. Leuk hoor, die grote groep fans, ze merken alleen niks meer van je.

Hoe kan je dit oplossen?

Gewoon aan de slag gaan. Ga er echt een keer voor zitten. Niet met Facebook voor je neus, want dat leidt af. Pak er een Word-document bij en schrijf eerst op waar je nu precies over wil vertellen. Wat is het onderwerp van je bedrijf? Wat voor merk ben je en wat wil je uitstralen? Wat voor soort humor past er bij je fans, hoe kijken ze tegen de wereld aan en wat voor berichten zullen ze waarderen? Schrijf dit allemaal puntsgewijs op voor een overzicht van waar je het over kan hebben. Het kan ook helpen om dit eens samen met anderen te bespreken. Misschien heb je dan wel vijf onderwerpen gevonden: één bericht voor elke dag in de week, prima! Probeer wel verschillende soorten berichten per social medium te maken. Het zijn verschillende soorten netwerken met verschillende soorten gebruikers; elke gebruiker heeft zijn eigen soort van communiceren.

 

Pas op met de #hashtags!

Do's en dont's van de hashtag

Zoals ik eerder schreef in een vorig artikel, een hashtag kan erg goed uitpakken voor je bedrijf, merk of producten op social media. Veel gebruikte hashtags worden vaak door vele gezien en daardoor kan je genieten van een grotere exposure als je deze gebruikt, maar pas op! Niet elke hashtag is populair, omdat het zo gaaf is. Soms zijn hashtags ook extreem populair vanwege negatieve nieuwsitems. Denk bijvoorbeeld aan één van de recente schietincidenten in Amerika; die hashtags zijn erg populair, maar om deze in te zetten in je socialmediastrategie om er zelf beter van te worden is killing! Vaak gebeuren zulke incidenten niet expres, maar spring daarom niet zomaar op een trending topic; onderzoek eerst wat het onderwerp is voordat je deze gaat gebruiken.

 

 

Blijf beleefd.

foute klantenservice

Wat is er nu typerend aan social media? Het is sociaal! Zorg daarom er altijd voor dat je reacties geeft op vragen en opmerkingen, maar houdt het ook beleefd. Je wil de klant niet wegjagen en andere followers en fans wil je ook niet afschrikken. Maar het wordt pas echt erg als één van je volgers het deelt en zo een vuurtje wordt aangewakkerd, waardoor je ineens heel snel, heel fout bekend staat op het gebruikte social media. Blijf beleefd, net als aan de telefoon of per mail. 

 

 

Focus op jezelf, niet de concurrent.

Facebook EdgeRank

Social media hebben een vrij open karakter en iedereen kan van iedereen zien hoeveel vrienden, fans en followers ze hebben. Het is dan natuurlijk ook vanzelfsprekend interessant om te kijken wat je concurrenten doen. Hoeveel likes hebben ze? Logisch dat dit in de gaten wordt gehouden, want meer volgers betekent een grote bereik en dus meer mensen die je berichten zien.

Maar toch gaat het niet om het aantal likes, maar om het aantal trouwe fans. Denk bijvoorbeeld aan e-mailcampagnes. Er zijn marketeers die beweren maillijsten te beheren van duizenden inschrijvingen. Ze hebben zich allemaal netjes ingeschreven, maar ondertussen heeft de marketeer deze lijsten bijvoorbeeld ingekocht; zijn bereik is groot, maar de trouwe lezers staan er niet op. De interactie blijft daarom erg laag, terwijl jij, die een kleinere lijst heeft, een veel sterkere interactie ziet in jou e-maillijst. En zo werkt het PRECIES op social media ook. Er kan wel keihard worden gewerkt om te zorgen dat je diegene met ‘de grootste’ bent, maar het gaat er om wat je er mee kunt. 😉

Trap daarom niet in de verhalen van marketeers dat zij je bereik in een maand verhogen met duizenden volgers; het staat leuk (en betrouwbaar) als je zoveel volgers hebt, maar als er geen interactie plaatsvindt is het niets waard geweest. En dat is ook weer kwalijk voor jouw aanwezigheid op bijvoorbeeld Facebook. Zij hanteert namelijk het algoritme, EdgeRank, wat beslist hoe zichtbaar je posts zijn. Een grote fanbase met weinig interactie betekent dat je EdgeRank daalt. En je bereikt dus dan ook de echte fans steeds minder. Dus je bent dan wel het ‘stoerste jongetje van de klas’, je bereikt er niks mee. Zorg daarom voor een goede combinatie van acties, advertenties en content in je socialmediastrategie. Liever een kleine fanbase met een groot bereik, dan een grote fanbase, zonder bereik. Als je kwalitatieve content plaatst op social media groeit je bereik vanzelf. Goede content zorgt ook voor viraliteit, vergeet dit niet. Het gaat niet alleen om je fans, maar ook om het bereik van je fans.

 

Met dit artikel heb ik geprobeerd om je te helpen bij het verbeteren van je online presence. Zijn er nog fouten die je zelf tegenkomt op social media?

 

 

 


Leave a Reply

Live hulp nodig?

U heeft vragen over Google, adverteren, uw website of iets anders waar ik u mee van dienst kan zijn? Neem dan contact met mij op via het formulier. Dan kan ik binnen 24 uur inhoudelijk op uw vraag reageren. Lukt het dan nog niet? Dan zoeken we snel verder!

Neem contact op

Marco Vogelezang

Marco Vogelezang

Marco is Online Marketing Specialist bij Internetiq en is gespecialiseerd in zoekmachine marketing, Facebook Advertising en Online Reputatiemanagement. Met een passie voor internet, games en Star Wars is hij waarschijnlijk de grootste nerd bij Internetiq!

Bekijk volledig profiel →

Recente reacties

    ×