Small business: zo gebruik je Facebook!

  • 0
Facebook Adverteren

Small business: zo gebruik je Facebook!

Tags : 

Facebook is nog steeds hot. Ondanks dat de groei er inmiddels uit lijkt te zijn, willen toch nog steeds veel bedrijven gebruik maken van het sociale netwerk. Logisch, het bereik is nog steeds inmens. En zo zijn er ook veel beginnende (en de kleinere) ondernemers die beluiten dat ze Facebook moeten gebruiken om met de doelgroep in contact te komen.

increase-facebook-engagement

Ga ervoor!

Hoewel sociale media een tjidrovende klus kunnen zijn, het kan zorgen voor brand-awereness, het creëert een image, je bereikt de doelgoep en er kan veel interactie plaatsvinden met consumers en toekomstige consumers. Sinds november dit jaar zijn er 1,19 miljard Facebookers, dus ook jouw klanten zitten er tussen. Maar veel ondernemingen starten met het gebruik van Facebook, om het daarna te minderen en dat is juist wat niet bij Facebook moet gebeuren. Veel gebruikers, veel content om te delen en daardoor worden zij die niet veel posten “gestraft” door in minder newsfeeds te worden vertoond. Ga er daarom voor en zorg voor de content. Ik kom volgende week in een artikel er op terug hoe je kan zorgen voor matchende content.

Engagement

Facebook-EngagementOp Facebook is het al sinds dag en dauw mogelijk om berichten te plaatsen en geliked te worden door gebruikers. Het percentage van engagement op Facebook ligt rond de 1%. Dit houdt in dat hoe veel likes je ook hebt of hoeveel posts je ook schrijft, de engagement is laag. Dit is bij de kleine ondernemer, maar ook bij bedrijven als Coca Cola. Het is geen hele hoge wiskunde en ik kan er naast zitten, er zullen zelfs ondernemers zijn die zelf totaal andere cijfers ondervindt. Maar hoewel het aantal likes en reacties tegen kunnen vallen, wordt niet niet ontmoedigd. Wanneer je een sterke socialmediastrategie wil maken moet engagement ook niet de top prioriteit zijn. Maar wees relevant in het posten. Likes en reacties zorgen voor meer views bij vrienden van vrienden, maar het is interessanter om te kijken naar je websites verwijzingen. Verwijs je namelijk veel naar je website of webshop, dan zie je in je Google Analytics terug hoe vaak er vanuit Facebook is doorgeklikt en bij veel bedrijven is DAT waar het om gaat. Je diensten of producten worden meestal op een eigen website gepresenteerd. Het is veel interessanter om je Facebook fans naar je site te laten klikken, dan dat ze op de like knop klikken. Al is het natuurlijk wel prettig dat daardoor weer mensen je post zien.

De basis moet op orde zijn

Voor een sterke vertegenwoordiging op Facebook zorg je niet alleen dat je aanwezig bent en toffe content post, je wil ook vertrouwen wekken. Zorg daarom dat je profielfoto meteen herkenbaar is en houdt je coverfoto wel relevant. Vul zoveel mogelijk gegevens in voor de ‘over’ sectie en vergeet natuurlijk je website niet te noemen. Noem hier ook je e-mailadres en het telefoonnummer waar men je op kan bereiken. Plaats ook links naar je andere social media kanalen, mocht je die gebruiken. Nodig daarna je eigen vrienden uit om je pagina te liken. Zo krijg je een basis aan likes, zien de mensen die je kent dat je een onderneming op Facebook hebt, zien ze je posts en kunnen ze als “ambassadeur” optreden voor je bedrijf. (Als je bedrijfsfilosofie op ze aanslaat natuurlijk.)

Weet wat je moet posten

Hier gaat het er natuurlijk om dat waardevolle en kwalitatieve content publiceert. En dat kan een heleboel betekenen. Iets grappigs, iets hulpzaams, aanbiedingen; zulke zaken doen er toe bij je (tokeomstige) fans. Je hoeft niet altijd zelf de bedenker van content zijn. Ga op zoek naar interessante artikelen, leuke afbeeldingen en geestige video’s die bij je doelgroep passen en ga dit delen. Het hoeft niet alleen jouw content te zijn, als het maar bij je fans en je bedrijf past. En reageren op je community is een absolute must om een sterk merk te maken. Het is van belang om een balans te creëeren tussen marketing en engagement. Alleen maar reclame maken werkt niet en totaal geen reclame maken levert niks op. Let op dat je bericht niet te lang wordt. Uit onderzoek is gebleken dat een ideale post op Facebook uit gemiddeld 250 tekens bestaat. En denk niet alleen aan tekst, maar ook aan visuals. Houdt de content ook uniek per sociaal netwerk. Als je op die manier interessant kan zijn op al je sociale sites, dan groeit je fanbase sneller op alle sites. Ga niet kopiëren. In een ander artikel ga ik je stapsgewijs vertellen hoe je een juiste mix kan maken tussen visuals/tekst social/sales posts.

Wanneer moet je posten?

Dit verschilt per bedrijf, maar tussen 13:00 – 16:00 is het beste moment om een bericht te plaatsen. Uit onderzoek is gebleken dat woensdag rond 15:00 de piektijd is. MAAR! Dit verschilt absoluut per bedrijf. Mix het per week, probeer verschillende momenten. Facebook fanpage-beheerder hebben toegang tot diepgaande analytics waarin de tijden per dag worden aangegeven. Maak hier gebruik van.

Houd de doelgroep in gedachte!

Ja, het zijn fans, maar dat maakt geen blinde volgers. Iedere individu kijkt anders naar de wereld en alles erin, houdt daar rekening mee. Dit is erg lastig, want iedereen reageert anders. Ikzelf moest laatst bijvoorbeeld nog lachen om een video op Facebook, terwijl mijn vriendin er niks aan vond. Nu heb ik misschien geen humor, maar het is wel belangrijk om dit in gedachte te houden. Monitor je verschillende posts. Welke posts deden het het best? Waar vond de meeste interactie plaats? Op die manier kom je erachter hoe je fanbase in elkaar zit en kan je beter met ze communiceren.

Maar bovenal reageer!

Het valt mij altijd op dat, vooral de grotere bedrijven en personen, niet reageren op reacties. Vooral op Facebook blijft het soms ijzig koud. Een groot bedrijf als Coca Cola kan zichzelf dit permitteren, maar een kleine onderneming kan beter wel reageren om die verbinding te maken met de fan. Fans die blij zijn en je complimenteren moet je niet negeren! Bedank ze voor het positieve bericht, noem ze voor mijn part uit tot Fan van de dag. Maar ook negatieve fans mag je niet negeren: be the bigger man! Wees beleefd en reageer informatief. Zelf klaag ik ook graag via Twitter op bijvoorbeeld NS en T-Mobile. Ze vinden het misschien wel heel vervelend, maar ze reageren altijd informatief en netjes. Hun fans zien dat en mijn vrienden zien dat ook. Dat straalt professionaliteit uit.

Kortom

Zorg voor een goed gemaakt profiel, maak kwalitatieve content en vergeet absoluut je fans niet. Het draait om hen, niet om jou.


Leave a Reply

Live hulp nodig?

U heeft vragen over Google, adverteren, uw website of iets anders waar ik u mee van dienst kan zijn? Neem dan contact met mij op via het formulier. Dan kan ik binnen 24 uur inhoudelijk op uw vraag reageren. Lukt het dan nog niet? Dan zoeken we snel verder!

Neem contact op

Marco Vogelezang

Marco Vogelezang

Marco is Online Marketing Specialist bij Internetiq en is gespecialiseerd in zoekmachine marketing, Facebook Advertising en Online Reputatiemanagement. Met een passie voor internet, games en Star Wars is hij waarschijnlijk de grootste nerd bij Internetiq!

Bekijk volledig profiel →

Recente reacties

    ×